Snelheid levering auto
Reactie snelheid
Staat van aflevering
Houding verkoopadviseur

R. Bruggeman

Het traject tot en met de aankoop en levering van onze Opel Karl ging alles naar wens. Dit was begin februari 2016.
Enige tijd daarna, in april 2016, constateerde ik dat er bobbeltjes in de lak van alle deurdorpels zaten waarvan bij 2 deurdorpels ernstig.
Dit zat er al in vanaf fabriek en was bij de oplevering niet opgemerkt bij de dealer ondanks de poets en waxbehandeling.

Op 21 april heb ik dit schriftelijk incl. foto's en telefonisch gemeld bij de dealer.
Dezelfde dag was er 's-avonds een EHBA-avond georganiseerd om klanten wat wegwijs te maken met het voertuig.
Daar zijn de lakproblemen bekeken door de serviceman van de dealer en had mij beloofd dit aan te kaarten bij de importeur, Opel Nederland.
Dit soort onvolkomenheden vallen immers onder de fabrieksgarantie.

Toen bleef het vanuit de dealer tot 27 mei 2016 stil, geen enkele statusmelding hoe het zat met mijn klacht.
Waarop ik een mail stuurde met de vraag wat de status was.
Op 1 juni nog steeds geen antwoord waarop ik opnieuw een mail stuurde met de vraag naar de status.
Wel zag ik dat de mails waren gelezen middels een leesbevestiging.
Op 1 juni 2016 kreeg ik antwoord van de service man van de dealer dat mijn klacht nog steeds in behandeling was bij Opel Nederland.

Op 2 juni had ik telefonisch contact met de serviceman van de dealer die opperde om de klacht te laten bekijken/beoordelen door Ames schadeherstel in Zwijndrecht
om te kijken of dit probleem middels poetsen zou kunnen worden opgelost. Daarbij werd te kennen gegeven Opel Nederland er liever buiten te houden.
Vreemd, omdat deze klacht nog steeds in behandeling was bij Opel Nederland. Zo was mij eerder al medegedeeld.
Maar goed, op 6 juni zou er naar gekeken worden bij Ames schadeherstel in Zwijndrecht.

Op 6 juni is er naar de lakschade gekeken door Ames schadeherstel volgens afspraak.
Hier werd duidelijk dat dit niet middels poetsen kan worden opgelost en het advies was dan ook dat deze delen behandeld moesten worden middels schuren en overspuiten.

Inmiddels had Opel Nederland zich ook in de zaak gemengd nadat ik zelf Opel Nederland had benaderd met dit probleem.
Opmerkelijk, want nu raakte het in een stroomversnelling. De Technical Liaison van Opel nederland zou zelf naar de dealer komen om deze klacht te onderzoeken.
Dit zou op 22 juni 2016 plaatsvinden.

Op 24 juni kwam het akkoord van de Technical Liaison van Opel Nederland via de dealer om 2 deurdorpels, waar de schade het grootst was, over te spuiten.
Daarmee akkoord gegaan en opdracht gegeven om dit uit te voeren.
Hierop kreeg ik op 4 juli 2016 antwoord dat dit op 1 augustus 2016 uitgevoerd zou worden bij Ames schadeherstel in Zwijndrecht.

Op 1 augustus 's-morgens om 09:15 uur heb ik de auto afgeleverd bij dit schadeherstelbedrijf voor het overspuiten van deze door fabriekswege beschadigde delen.
In de middag werd ik gebeld door een medewerker van Ames schadeherstel in Zwijndrecht, die mij wist te vertellen dat door middel van poetsen de schade was hersteld
en dat ik de auto kon komen inspecteren en bij akkoord weer mee kon nemen.
Dit was namelijk een betere optie dan overspuiten zei de expert, omdat er altijd wel iets van ‘littekens’ zouden overblijven na het spuiten....
Ik moest dat zien als bij een ziekenhuisoperatie en littekens, in mijn ogen appels met peren vergelijken maar goed.
Samen met m’n vrouw direct naar Ames gereden om het wonder te aanschouwen.
Hierbij moet ik dan even kwijt dat, zoals u weet, de auto al eerder bij Ames was geweest op uitnodiging van de dealer om te kijken of dit middels ‘poetsen’ opgelost kon worden.
Volgens de expert die ik toen sprak was dit helaas niet mogelijk na enig poets en schuurwerk, het advies was overspuiten. Zo was ook het advies van de Technical Liaison van Opel Nederland.
Groot was mijn verbazing dan ook toen we bij Ames aankwamen en na inspectie van de plaatsen waar het overgespoten moest worden plekken in de lak zaten die daar niet hoorden.
Linksachter zat een donkere vlek in de lak die niet weg te poetsen was, en rechtsvoor lichte vlekken in de lak waar eerder geschuurd was door Ames om dit proberen weg te poetsen.
Duidelijke plekken/beschadigingen in de lak gezien met het oog van een leek, ik dus. Toen ik de 'expert' hiermee confronteerde was zijn antwoord: O, dat was mij niet opgevallen....
Tja, sorry hoor......moet ik als klant naar Ames Zwijndrecht rijden om een Ames-pro te wijzen op dit?
Of wou men zich er makkelijk vanaf maken in de hoop dat de klant slechte ogen heeft of zo?
De auto hebben we achtergelaten met de opdracht welke al eerder verstrekt was namelijk, overspuiten.
En dan op zo’n manier dat ‘littekens’ niet zouden optreden.

Op 2 augustus begin middag werd ik weer gebeld door Ames schadeherstel met de mededeling dat de auto na 15:00 uur kon worden opgehalld, deze was gereed.
Ik vroeg de vriendelijke dame die mij belde of de auto nu wel was overgespoten, wat ze niet wist maar ging navragen.
Ze verzekerde mij dat de schadeplekken aan de auto nu wel overgespoten waren.
Om 16:00 uur arriveerde ik bij Ames schadeherstel om de auto op te halen.....
Met de 'expert' van Ames de auto geïnspecteerd.
En u raad het vast al......wederom moest ik als klant constateren dat er van overspuiten geen sprake kon zijn of het was op een wijze gedaan welke het predicaat kwaliteit zeker
niet kan dragen.
Op de plaatsen waar overgespoten moest worden was nu een licht roze vlek zichtbaar en de zwarte plek linksachter zat er ook nog steeds incl. roze vlek.
Mij een raadsel wat zich daar allemaal afspeelt, ronduit beschamend voor een professioneel bedrijf.
Kwaliteit-check voor afleveren aan de klant wordt waarschijnlijk bij Ames niet toegepast. Mijn indruk is: men doet maar wat. Zie de vorige ervaringen.

Een nieuwe afspraak maken, wat min of meer gesuggereerd werd, heb ik dan ook dankbaar afgeslagen.
De auto staat nu nog steeds bij Ames waar ze wellicht een nieuwe poging gaan wagen om de desbetreffende delen nu echt over te spuiten.

Ik heb het verzoek aan de dealer gedaan om enige druk uit te oefenen om dit proces tot een bevredigend einde te brengen.
Deze aankoop van de Opel Karl met nasleep krijgt inmiddels een zeer wrange nasmaak waarbij het vertrouwen in zowel de dealer als die van Ames schadeherstel tot een absoluut dieptepunt is gedaald.

Tot op heden vandaag donderdag 4 augustus heb ik nog niets vernomen van zowel de dealer als van Ames schadeherstel in Zwijndrecht.
Geen excuus, geen statusmelding...niets.

Deze dealer is niet mijn dealer, het vertrouwen hebben ze vakkundig bij mij weg weten te halen.
Zeer teleurstellend en jammer.

Score voor Autobedrijf Van Mill: 1/5
Beveelt u dit bedrijf aan Nee