Assortiment
Betaalgemak

De kwast is een uiterst professionele speciaalzaak met een zeer groot assortiment aan spullen die vaak onmiddellijk leverbaar zijn. Vaak zoek ik naar materiaal, en uiteindelijk is het altijd De Kwast die ze A) onmiddellijk op voorraad heeft, en B) voor de beste prijs.

De onmiddellijke beschikbaarheid van het materiaal, en het assortiment.

Dit is een lang commentaar, maar het is belangrijk en ik hoop dat jullie het lezen. Ik lever mijn commentaar als een kunstenaar en als een grafisch ontwerper in training.
Ik denk dat De Kwast de plank misslaat met de website. Als ik een constructief advies mag geven dan is het dat de site echt nodig herzien moet worden.
Ik bedoel *niet* dat de site onoverzichtelijk is. Integendeel: de site is zeer prettig te navigeren, en erg duidelijk en vanzelfsprekend. Je hoeft niet te zoeken en raakt niet verloren. M.a.w.: wat structuur en ordening betreft is het in orde.
Mijn kritiek richt zich op het visuele karakter van de site.
Vanuit het perspectief van grafisch ontwerp straalt de site een amateuristisch en verouderd karakter uit. Het visuele karakter van de site doet het lijken alsof De Kwast een klein hobbywinkeltje is waar je terecht kan als je niet al te serieus bezig bent met kunst of grafisch ontwerp etc. Een soort knutselwinkeltje. Het is pas als je de moeite neemt het visuele karakter te negeren, en de site inhoudelijk gaat bekijken, dat je erachter komt dat dit een hoogwaardige kunstspeciaalzaak is die op kan boksen tegen zaken als Gerstaecker, enz. Het is dus geen "hobbywinkeltje". Maar het probleem is dat *de eerste indruk* van de website dit absoluut niet uitstraalt (zelfs integendeel).
Ik denk dat De Kwast klanten misloopt (ik weet het bijna wel zeker), simpelweg door het visuele karakter van de website.
Ik zeg dit als grafisch ontwerper in wording, wetende hoe belangrijk eerste visuele indruk is voor commercieel succes. Mensen openen een site en hun ogen "scannen" zeer vluchtig de visuele impressies die op hun afkomen. Afhankelijk van wat de impressies in de kijker losmaken gaat men dieper op de site in, of niet. Het inhoudelijke gedeelte wordt eigenlijk pas bekeken als men ten eerste slaagt voor deze aanvankelijke "visuele test".
De visuele impressies van het grafische karakter van de website van De Kwast schreeuwt: "hobby!" - en dat is zeker iets wat een bepaald percentage aan potentiële cliënten af zal schrikken (m.a.w. ik vermoed dat een niet insignificant percentage mensen wegklikt als ze jullie site openen, zelfs al hebben jullie in aanbod waar zij vraag naar hebben).
Verder moet ik ook zeggen dat het logo van De Kwast eigenlijk een slecht logo is. Ik wil absoluut niet akelig doen, maar ik zeg jullie: vanuit het perspectief van grafisch ontwerp oogt het zeer amateuristisch. En dat is jammer, want jullie zijn mijn favoriete kunstspeciaalzaak, omwille van jullie professionaliteit en aanbod. Jullie doen jezelf hier echt mee tekort.
Bijvoorbeeld het lettertype onder jullie logo: "speciaalzaak in kunst en kreativiteit!" - ik wil hier wat commentaar op geven zodat je begrijp wat ik bedoel.
Dit lettertype is *absoluut verouderd*. Wat ik bedoel met een verouderd lettertype, is dat lettertypen komen en gaan zoals modetrends. Deze moeten worden bijgehouden en aangepast naar moderne maatstaven als je actueel wil overkomen. Ik wil niet te streng doen maar ik zeg het alleen om jullie te helpen, want zoiets kan eigenlijk echt niet - zoiets mag voor een hobbywinkeltje waar je een prittstift gaat kopen (en daar zie je dit soort zaken ook gebeuren), maar dit kan gewoon niet meer voor een speciaalzaak van dit kaliber. Het is misleidend voor mensen die een eerste indruk op willen doen en nogmaals: ik weet zeker dat jullie zaken mislopen hierdoor. Bovendien schrijf je het woord "kreativiteit" met een C, dwz: "Creativiteit". Kreativiteit met een K wordt doorgaans begrepen als de verouderde spelling van het woord, en dit wekt een verkeerde indruk.
Daarbij wekt ook het uitroepteken een slechte indruk. Ik weet dat ik misschien muggenzifterig overkom, maar wat visuele vormgeving betreft komt het echt neer op de nuances in de details. Als je schrijft: "speciaalzaak in kunst en creativiteit!" dan wekt dat uitroepteken een zeker karakter van enthousiasme, van speelsheid, van blijheid, enz. Het oogt wat "schattig". En dat doet De Kwast als zaak dan weer minder ernstig lijken dan het is. En iets wat zich niet ernstig presenteert, wordt meestal minder vertrouwd. Bovendien wekt dat speelse, blije, enthousiaste karakter, zeker in combinatie met de andere factoren, weer iets hobby-achtig in de hand. Bekijk bijvoorbeeld het logo van concurrenten zoals Gerstaecker, en zie de verschillen. Voor de inhoud komt ik liever naar De Kwast, maar als ik puur op eerste indruk af zou moeten gaan zou ik altijd bij Gerstaecker eindigen.
We zitten nu dus met 1) een verouderd lettertype. 2) een verouderde spelling. 3) een overenthousiaste presentatie van iets wat beter ernstig kan ogen als je vertrouwen wil wekken. En dit, vervolgens, recht onder jullie logo - het eerste wat je ziet! Zelfs na al mijn bestellingen zie ik jullie nog steeds als "dat winkeltje wat altijd alles heeft". Het is absoluut verwarrend!
Om af te ronden: ik denk dat de site van De Kwast toe is aan een complete herziening van het visuele karakter. Hoe langer dit voortduurt, hoe meer verouderd het eruit komt te zien. Moderniseer je look, je logo, alles, en ik weet bijna zeker dat de zaken (nog) beter worden. In de tijd van het internet is je website alles, en de look van je website is wat mensen stimuleert je website voor de eerste keer te ontdekken en je zaak serieus te nemen.
Mijn verhaal was wat lang. Ik hoop dat jullie op zijn minst nadenken over ten minste enkele van mijn punten.

Score voor DeKwast.nl: 5/5
Zou u dit bedrijf aanbevelen? Ja