EWDR

Mirella Buurman

Mozambique

Beschrijf hier uw duikreis

We zijn via EWDR naar Tofo en Benguerra (Bazaruto eilandengroep) gegaan om te duiken. We doken en sliepen bij Liquid Divers in Tofo. Een prima duikschool met een paar flinke zodiacs waarmee je de zee opgaat naar de duikplekken. Onderweg kan je al van alles zien, zeker als je eind juli of in augustus gaat stikt het er van de bultruggen die je dan voortdurend ziet springen. Met heel veel geluk kan je er ook één onder water zien, dat hebben we niet meegemaakt maar we hoorden ze wel voortdurend onder water. Er zijn shallow dives (waarbij het rif begint tussen de 18-24 mtr) en deep dives (waarbij het rif begint op 24 mtr maar soms ook op 30 mtr). Er kan behoorlijk wat stroming staan waardoor je meestal zo vlot mogelijk naar beneden moet afdalen om het rif "niet te missen". Je duikt in een groep van 6-8 duikers en er gaat dan een duikinstructeur en een duikmaster mee. Voor beginnelingen en mensen met moeite met het klaren van de oren zou ik deze plek niet aanraden. Wel aan gevorderde duikers en duikers die van een beetje avontuur houden want je kan hier werkelijk van alles zien. Van heel veel soorten vis, schildpadden tot het grote wild waaronder haaien, walvishaaien en walvissen. Er worden meestal twee duiken in de ochtend gemaakt en afhankelijk van hoeveel duikers er zijn ook in de middag. Ook kun je op ocean safari waarbij je de kans hebt om met dolfijnen of walvishaaien te snorkelen.
De accomodatie is comfortabel met goede klamboes, ruim en verder eenvoudig ingericht met een waanzinnig mooi uitzicht op de zee en het strand.
En het restaurant dat er bij zit is prima. Als je van piña colada's houdt moet je ze zeker even hier proberen. Tofo is een klein plaatsje met verder lekkere en gezellige restaurantjes en het leven is altijd buiten. De mozambikanen zijn vriendelijk en ontspannen.
Een aanrader dus!
Daarna volgde nog een week op Benguerra bij BCSS. Hier werken wetenschappers, waaronder marinebiologen, die de klimaatverandering bijhouden door metingen te doen. De accomodatie is eenvoudig met twee persoonskamers met stapelbed of een grote tent met bedden. Badkamers en wc deel je. Het eten is drie keer per dag en inclusief, eten wat de pot schaft. Heel prima. Het dorpje bestaat uit hutten van palen en of golfplaat en er is een miniwinkeltje. En er zijn een paar resorts op het eiland. Maar daar ben je om wat te gaan drinken aan het verkeerde adres, alleen voor de gasten van henzelf. Als je van rust, natuuschoon en eenvoud houdt dan ben je hier aan het juiste adres. Het eiland is een droom, prachtige stranden, heel groen, schitterende zonsondergangen. Meertjes met krokodillen erin en kleine antilopes overal.
Het duiken bij BCSS is hier wat exclusiever omdat je vaak met minder duikers op een boot zit. Wij zaten met 4-6 duikers op een boot en wederom gingen er bij 6 duikers twee instructeurs mee. (Leuk detail we doken met de enige vrouwelijke instructeur die Mozambique heeft, zei ze zelf, we hebben het niet gecheckt) Omdat je met een klein groepje bent heb je zelf ook iets meer inbreng voor de plekken waar je gaat duiken. Hou er wel rekening mee dat je soms wel dik een uur tot anderhalf uur (afhankelijk van hoeveel wind er staat) op een zodiac zit voor de verre plekken. Die overigens zeer de moeite waard zijn, ik heb in mijn leven nog nooit zo lang naar manta's liggen kijken die maar eindeloos rondjes over onze hoofden draaiden, fantastisch! Ook hier heel veel soorten vis, schildpadden, prachtig koraal en het grote wild. Iets minder kans op walvissen want die zitten toch iets zuidelijker maar het kan zeker.
EWDR had het allemaal prima geregeld en we zijn dik verwend!

Score voor EWDR B.V.: 5/5
Zou u dit bedrijf aanbevelen? Ja