Adri

We zijn sinds april 2023 aangesloten bij GreenChoice voor gas en elektriciteit. Met onze slimme meter konden we precies bijhouden hoeveel we elke maand verbruikten. In november realiseerden we ons dat we veel gas gebruikten om ons huis te verwarmen en werden we bezorgd dat we aan het einde van het jaar geld zouden moeten bijbetalen. Om dit te voorkomen, verhoogden we onze betaling met 100 euro via de applicatie.

In december ontvingen we een bericht van GreenChoice waarin stond dat ze onze betaling verlaagden omdat vanaf 1 januari 2024 de overheidsheffingen en netbeheerkosten zouden veranderen. Hierdoor hebben we nooit het verhoogde bedrag betaald, aangezien GreenChoice onze betaling aanpaste op basis van hun tariefinformatie en onze gegevens van april 2023 tot december 2023.

Echter, we moesten onlangs bijna 1.000 euro betalen omdat hun berekeningen, inclusief de overheidsheffingen en ons jaarlijkse verbruik, aantoonden dat onze maandelijkse betalingen onvoldoende waren. Toen ik belde om mijn schok te uiten, gezien het feit dat ze onze betalingsaanpassing hadden verlaagd toen we probeerden bij te sturen, werd mij verteld dat het kwam door mijn gebrek aan kennis van het Nederlands. Ze beweerden dat ik had moeten begrijpen dat hun jaarlijkse verbruiksraming onjuist was en dat het mijn verantwoordelijkheid was om contact met hen op te nemen.

Blijkbaar had ik moeten begrijpen dat toen ze mijn verhoogde betaling verlaagden, hun gegevens speculatief waren, en had ik moeten bellen om te vragen om een verhoging. Dit alles met de aanname dat ze in december keken naar mijn gegevens vanaf april en de gegevens van de vorige bewoners van januari tot maart. Het is duidelijk dat ik veel meer verbruik dan de vorige bewoners.

Vreemd genoeg, toen ze mij probeerden over te halen om mijn contract te verlengen in maart 2024, met een volledig jaar aan gegevens, beweerden ze dat mijn maandelijkse betaling bijna 20 euro lager zou zijn dan wat ik op dat moment betaalde. Ik ging ervan uit dat dit kwam door de overheidsheffingen die aanzienlijke besparingen opleverden en voelde me trots op mijn verbruik. Echter, nu ze mijn handtekening hebben, zal mijn betaling 70 euro hoger zijn dan mijn contract.

Ik heb er geen moeite mee om te betalen voor wat ik verbruik, maar de misleiding om mij het gevoel te geven dat alles in orde was, om me vervolgens te verrassen, is onvergeeflijk. Met geen andere keus dan mijn tweejarige termijn bij deze slangen uit te zitten, mogen ze elke ochtend blootsvoets op Legoblokjes stappen voor de rest van hun leven.

Score voor Greenchoice: 1.5/5
Zou u Greenchoice aanbevelen bij uw vrienden, familie of kennissen? Nee