Er zijn een aantal dingen die wat mij betreft echt anders/beter moeten. Ten eerste is alleen de selectie op reikhoogte bij kinderen te weinig als je kijkt naar het parcours dat ze moeten afleggen. De juniorroute (oranje) vraagt niet alleen een minimale lengte maar ook een behoorlijke mate van durf omdat de route te hoog is om als begeleidende ouder bij te kunnen ondersteunen. Dus doe óf een strengere selectie aan de voorkant óf zorg er voor dat er voor de jongere klimmers eenvoudige en lage routes zijn zodat ze hun zelfvertrouwen kunnen opbouwen. Het aanbieden van een tegoedbon omdat 2 van de 4 kinderen niet durfde ging zo makkelijk dat dit probleem vaker voorkomt. De locatie is niet zo dichtbij dat wij geneigd zijn snel terug te komen dus aan deze tegoedbon hebben wij niet veel waarschijnlijk. Ten tweede is de uitleg over de techniek en handelingen te complex en is er te weinig ruimte voor ouders om hierin te ondersteunen. Er werd ons meegedeeld dat wij niet mochten helpen op de oefen baan omdat “op de echte route de kinderen dit ook zelf moeten kunnen”. Dat laatste klopt, maar om ze iets uit te leggen is het wel handig om daar tijd voor te krijgen en helpt het ook als dit rustig en door een vertrouwd iemand kan als dat nodig is. Door de zenuwen die dat gaf heeft één van de kinderen besloten toch maar niet te gaan klimmen. Erg jammer. Al met al hebben jullie een mooie locatie maar is het voor, zeker wat kleinere, kinderen niet echt geschikt. Dat is prima zolang je daar goed over geïnformeerd word en dat is in mijn ogen zeker niet het geval.

Score voor Klimbos Nederland: 2/5
Land nl