sbo het Mozaiek

Klimbos Hilversum

Op donderdag 16 september hebben wij het Klimbos bezocht met het Mozaïek. Met 45 leerlingen.
Wij komen nu al een aantal jaar bij jullie en ervaren het altijd als zeer prettig. Dit keer was de ervaring helaas minder dan gewend.

Aangezien wij op de fiets komen arriveren wij rond 10:00uur. Afgesproken was dat we zouden gaan klimmen om 10:30uur. Toen we aankwamen was het heel prettig te horen dat we de enige school waren tot 12:30uur. Dat gaf onze leerlingen rust. Leerlingen die veel begeleiding vragen, en er baat bij hebben dat ze volledige begeleiding en aandacht krijgen. We zagen veel begeleiders, dus dachten dat moet goedkomen.
Echter konden we niet eerder dan 10:30uur beginnen. Dit betekende dat onze leerlingen lang moesten wachten. Ik begrijp dat er een tijd was afgesproken, maar iets meer flexibiliteit was op zijn plaats geweest.
Onze leerlingen hebben baat bij structuur en vooral lang(er) moeten wachten zorgt voor niet ingevulde tijd. Dit is voor hen lastig. Hierdoor worden ze onrustig, raken hoofden vol en lukt het hen minder goed op te letten tijdens het instructiemoment.

Toen de eerste groep mocht komen voor de instructie, kregen zij instructie van twee begeleiders. Dit betekende 2 begeleiders die ook alle veiligheidsbroeken aandeden. 2 begeleiders op ongeveer 22 leerlingen. Dit duurde erg lang. Hierdoor ging veel tijd verloren. Naar ons idee had dit sneller gekund als meer begeleiders, die naar ons idee bij de receptie, aan het wachten waren, hadden meegeholpen.

De tweede groep van onze leerlingen kregen daarna instructie, al met al ging daar de eerste leerling pas om 11:30uur de boom in. Die waren dus al vanaf 10.00uur aan het wachten....

Aangezien wij om 14:00uur terug moeten zijn op school. Moesten wij uiterlijk 13:00uur op de fiets. Dat betekent om uiterlijk 12:15 de leerlingen uit de boom halen, zeker gezien sommige de baan nog moesten afmaken.
Dit betekend dat een groot aantal leerlingen maar 3 kwartier heeft kunnen klimmen, terwijl zij er al om 10:00uur waren! Jullie kunnen begrijpen dat dit voor leerlingen die belemmeringen met zich meedragen en daarnaast genoeg uitdaging in het leven hebben, een uitdaging was en voor veel teleurstelling en vollen hoofden zorgde. Ook voor jullie zorgde dit voor extra aanzetten tijdens de instructie. Dat vroeg van de begeleiders ook veel. Iets wat denk ik voorkomen had kunnen worden als de instructie anders was aangepakt.
Daarnaast hebben ouders 16,50 per kind betaald voor dit uitje. Dat is echt heel veel geld voor zo weinig klimmen. Ook is dit voor veel ouders al een flink bedrag, gezien hun financiële situatie.

Wij hebben altijd zeer veel plezier bij het Klimbos en vinden het een fantastisch uitje, maar zien graag dat dit volgend schooljaar anders opgepakt kan worden. Daarover gaan we graag van te voren met jullie in gesprek om dit af te stemmen. We horen graag of jullie hiervoor open staan.
Wij begrijpen van onze kant ook dat het handig is om wellicht langer te blijven voor het klimmen. Dit zou ook in combinatie met de prijs kunnen, bijvoorbeeld in overleg. Mocht dat niet haalbaar zijn dan zouden we graag met jullie in gesprek gaan over de prijs, gezien het aantal uur dat de ze klimmen.

Tijdens ons bezoek hebben we het hier al met een aantal collega's over gehad en teruggegeven. Ze zouden het intern bespreken, hopelijk is dat bij jullie ook nog gelukt. We hebben gesproken over dat het handig zou zijn als er door jullie wordt voorgedaan, de leerlingen doen na en hup de boom in. Onze leerlingen kunnen dit en zijn dit gewend. Naar ons idee krijgen ze dan en zo efficiënt en duidelijk mogelijk uitleg, hoeven ze minder lang te wachten (scheelt jullie frustratie tijdens het uitleggen, moeten wachten, corrigeren etc.) en kunnen ze sneller en vooral langer genieten van het klimmen.

Omdat deze evaluatie wellicht wat onpersoonlijk overkomt, zou ik graag met een medewerker van u in contact willen komen om het een en ander toe te lichten. Want hier samen uitkomen, moet volgens mij geen probleem zijn.

Amy Djojokarso
sbo het Mozaiek
a.djojokarso@sbomozaiek.nl

Reactie Klimbos Nederland:

Beste Amy, bedankt voor je bericht. We gaan even los contact met je opnemen om dit te bespreken.

Score voor Klimbos Nederland: 2/5