NIBE-SVV

Adriaan

Ik heb de General Banking Course van het NIBE-SVV volledig online gevolgd. Mijn ervaringen zijn:

* De inhoud van de cursus is breed en geeft een goed overzicht van de gehele bankensector. De cursusbundel is over het algemeen vrij goed. Wel hier en daar foutjes, bv in de nummering van sub-hoofdstukken. Ook kan de indeling soms wel wat duidelijker om de organisatie van de tekst te bevorderen.

* Ik vond de interactie met docenten ondermaats. Ik ben geen enkele keer benaderd voor uitleg of een gesprek over de voortgang. Ik heb enkele malen zelf een vraag ingediend, waar dan na enkele dagen een antwoord op kwam. Ik denk dat de cursus nog beter kan zijn als er regelmatige Q&A-sessies met docenten zouden worden gepland. Dit zou prima kunnen via bv. Teams of Zoom. Dit houdt de cursisten veel meer betrokken en geeft de gelegenheid laagdrempelig vragen te stellen (ipv een formulier in te vullen en pas na enkele dagen iets te horen).

* De examinering is niet goed. Sommige onderwerpen tijdens het examen zijn nooit aan bod geweest in een Memotrainer of de vragen aan het einde van een cursusdeel. Bovendien zijn sommige vragen extreem gedetailleerd (bv een vraag naar een opmerking ergens in een bijzin); het is onmogelijk om de gehele stof uit het hoofd te kennen. Vragen zouden algemener moeten zijn en moeten toetsen of cursisten het onderwerp tot op redelijk niveau beheersen. Daarnaast laat de multiple choice vorm van het examen geen ruimte voor de gedachtegang van de cursist.

* Het is bijzonder vreemd dat er alleen bezwaar kan worden ingediend tegen een bepaalde examenvraag voor een bedrag van EUR 75 (dat niet betaald zou hoeven worden als het bezwaar wordt erkend). Dit schrikt kandidaten af om eventuele fouten of misinterpretaties in de vragen door te geven (zo zag ik zelf een overduidelijke fout in een rekenvraag). Ook de wantrouwende manier waarop het examen ingezien kon worden (alleen op locatie, er mochten geen aantekeningen worden gemaakt, er kon geen uitleg worden gevraagd) staat me zeer tegen. Op die manier valt er weinig te leren van het examen. Zo ben ik zelf voor mijn eerste examen gezakt, maar weet nu niet meer wat de vragen precies waren en welke fouten ik gemaakt heb. Zo is het lastig je voor te bereiden op het herexamen.

Tot slot: ik denk dat dit qua inhoud een goede cursus is met veel relevante informatie voor werkenemers in de financiele sector, maar dat er veel te winnen valt op het gebied van interactie en begeleiding van docenten en van exami

Score voor NIBE-SVV: 3/5