Annette

Module kinderopvang

Module kinderopvang

Dit is de laatste module die ik moet halen, en het is tevens de moeilijkste. Niet dat wat je moet leren, maar omdat de inhoud van de module niet klopt en de examenopdracht onduidelijk is.
Tijdens het leren van de lessen kwam ik achter een aantal dingen die niet klopten. Zo wordt er naar downloads verwezen met verschillende benamingen, en staan de antwoorden op de kennisvragen in een boek die helemaal niet op de literatuurlijst staat. Ik heb deze dingen dan ook telefonisch met Scheidegger besproken, en zij gaven mij gelijk.
Ik heb er spijt van dat ik heb gekozen voor virtuele lessen in plaats van klassikale lessen. Ik mis het sparren met medestudenten en de uitleg van de docent. Dan waren bovenstaande dingen misschien al gelijk uit de wereld geholpen.
Ook was het dan voor mij dan misschien duidelijker geworden wat er van mij verwacht wordt voor het examen. Ik heb huilend achter de computer gezeten omdat ik geen idee had wat er van mij verwacht wordt. Ook na een telefonisch gesprek met de docent was dit voor mij nog niet duidelijk. Zij gaf trouwens aan dat ook zij vindt dat het moeilijk geformuleerd en krom op papier gezet is.
Ik ben bang dat ik mijn opleiding niet haal omdat ik deze module niet weet te behalen. Bij de overige modules (die werden afgesloten met meerkeuzevragen) was het duidelijk; leer de theorie, en bij zoveel vragen goed heb je een voldoende. Bij deze module ben je afhankelijk van de beoordelaar.
Bij een onvoldoende (waar ik van uit ga) zou ik dan ook graag duidelijke feedback ontvangen:
- wat is er fout?
- waarom is dit fout?
- hoe moet het dan wel?
- graag een voorbeeld meesturen van een correct uitgevoerde examenopdracht

Niet alle leraren waren goed met lesgeven en met het bedienen van de virtuele classroom.

Michel

Ik vond dat er te weinig tijd was om de onderwerpen te behandelen die bestudeerd diende te worden. Er zijn zelfs onderwerpen niet aan bod gekomen. Daarnaast mag virtueel lesgeven geen blokkade zijn... Ik vond dat er te weinig tijd was om de onderwerpen te behandelen die bestudeerd diende te worden. Er zijn zelfs onderwerpen niet aan bod gekomen. Daarnaast mag virtueel lesgeven geen blokkade zijn van het uitvoeren van bepaalde opdrachten. We zitten immers al een jaar in deze situatie. Pas je daarop aan.

Gwenny

Ik vond het slecht geregeld. Leraren reageren amper. Scheidegger reageert amper.vragen kunne ze niet beantwoorden. Je krijgt een boomlecencie erbij maar die hoef je niet te doen. Leraar van... Ik vond het slecht geregeld. Leraren reageren amper. Scheidegger reageert amper.vragen kunne ze niet beantwoorden. Je krijgt een boomlecencie erbij maar die hoef je niet te doen. Leraar van praktijkexamen is al weken met scheidegger aan het bellen krijgt ook geen antwoord. Leraar van duurzaamheid en praktijk reageert wel netjes en is ook vriendelijk. Rest van de leraren reageren amper tot niet op vragen. De opleiding is het geld niet waard wat ik er voor betaald heb. Helaas.

Kelly

Vol goede moed begonnen aan BKL. Door corona werd het online gegeven ipv klassikaal.
Helaas hadden wij een leraar waardoor wij wat lesuren tekort zijn gekomen, en ivm ziekte kregen wij de laatste les een invaller. Vanaf dit moment kwamen wij er als klas achter dat wij tot die dag nog niks hadden opgestoken van de opleiding. We kregen vaak te horen van de 1e leraar: hier kom ik later op terug..maar dat is nooit gebeurd.
Tijdens de invalles, en het proefexamen kregen wij dingen te horen waar wij nog nooit van gehoord hadden. Ikzelf had 2 dagen erna een proefexamen gepland staan, dus ik ging er al niet met goede moed heen.
Nu het examen achter de rug is, kan ik beamen dat wij ongeveer de helft van wat er in voor kwam, niet tot heel weinig hadden besproken in de lessen!

Wij vragen dan ook een kosteloos herexamen aan als klas ter compensatie voor de gemiste lesuren, en het feit dat er onvoldoende les is gegeven.

Ik heb met veel plezier deze opleiding gevolgd.

Naast een baan ook nog een Bachelor halen klinkt goed, maar vergt enorm veel discipline en inzet.

Leuke opleiding, duidelijke online leeromgeving en duidelijke opbouw van de lesstof.

De tijd die ze zetten voor het deel thuisstudie is wel echt krap, maar de lesstof is goed in stukjes te knippen om thuis steeds een stukje te doen tussendoor.

De docenten komen uit het werkveld en hebben dus veel echte praktijkkennis en kunnen veel praktijkvoorbeelden geven, maar zijn soms didactisch iets minder goed onderlegd (wat bij een klas vol volwassenen niet echt een probleem is).

Zelfs tijdens de coronapandemie hoefde er geen studievertraging opgelopen te worden, lessen netjes omgezet naar online lessen in een mooie online omgeving en er was steeds duidelijke communicatie met de studenten over wat we konden verwachten.

Louise Yvonne

Geachte lezer,
Geachte lezer,
Mijn ervaring over de opleiding onderwijsassistent is als positief ervaren. Ik kan mijn loopbaan en droom/passie hierin vinden. Werken/begeleiden met en van kinderen vind ik prachtig. In de toekomst zal ik zeker mijn aandeel voorzetten binnen het onderwijs.
De lesinhoud was best veel, omdat je uit verschillen leerboeken de informatie moest ophalen die je nodig had voor de module waarmee je bezig bent. Maar ik heb het wel gered. Het feit is dat alles op elkaar aansluit.
Met de docenten heb ik heel goed contact gehad en dat voelt goed. Je kreeg antwoord waar nodig. Wat locatie betreft voor examen is als goed ervaren nog steeds.
De impact dat deze opleiding heeft gemaakt op mijn privé leven is heel erg zwaar. Zorgen voor het gezin als een alleenstaande moeder en de tijd kunnen nemen om je studietijd te plannen viel zwaar. Ik heb gelukkig lieve kinderen die mij de ruimte wel geven om dit doel te bereiken. Wij steunen elkaar in huis. Tijdens de corona is het wel tegengevallen met stage maar dit lost zich wel weer op.
Met mijn werk ging het goed omdat ik daar ook heel veel steun heb van mijn teamleider en kan ook terecht met vragen bij mijn collega's. Dit omdat ik ook op een school werkzaam ben.
De duur van mijn stage was heel lang, omdat ik maar 1 keer per week stage liep. Nu zal ik 2 keer per week stage lopen en dat in overleg met mijn teamleider. de extra dag is voor Loopbaan oriëntatie. Dus wel gunstig.
Ik hoop mijn opleiding goed te doorlopen en mijn diploma te behalen.

Ik hoop jullie een goed beeld gegeven te hebben over mijn ervaring.

Louise Renfurm

Hedwig

Het verbaasd me dat ik gedurende de hele opleiding nergens 'Scheidegger' ben tegen gekomen, terwijl ik wel bij hun de opleiding afneem. Dat is toch wat verwarrend als cursist.

De laatste...

De laatste docent gaf totaal anders les dan de eerste 2. Voor mij was dat erg lastig. Ik geef geen oordeel aan de docent(en), maar merkte voor mezelf op dat ik moest omschakelen qua leerwijze. Dat lag met name aan het boek wat anders was vormgegeven/geschreven dan de eerste 2 boeken. En de docent gaf les vanuit het boek en de handboeken, waardoor het een constante wirwar was van 'ga naar blz. 151, paragraaf 3.1.11.12.' waardoor je heel veel energie kwijt was aan opletten of je het juiste boek voor je had en daardoor minder van de stof opnam. Zelf had ik liever een powerpoint gehad, waarin de hoofdpunten vermeld werden inclusief verwijzing naar theorie- of handboek. Dat bleef nu onderbelicht. Ik heb de eerste 2 modules gehaald qua examen, maar deze laatste moet ik nog flink aan trekken omdat ik het gevoel heb achter te lopen, terwijl ik er net zoveel tijd aan heb besteed.

Verder had ik deze opleiding veel eerder moeten doen, het heeft me een schat aan info opgeleverd, zeer bruikbaar in mijn dagelijkse werk. Ik zie nu nog meer werk liggen en zal het komende jaar goed moeten gaan kijken wat we het eerst gaan oppakken. zeker een meerwaarde voor mij als werknemer, maar dus ook voor mijn werkgever.

Prive was het echt schakelen zo tijdens de corona-crisis, met een druk gezin. Maar door regelmatig na het avondeten een uurtje te gaan leren, kom je er aardig. Verder nam ik een dag vrij vlak voor het examen om de puntjes op de i te zetten.

De examenlocatie (Zwolle) is echt een uitkomst. Zo fijn dat alles tijdens de lockdown door kon gaan en waar ik eerst nerveus was voor een digitaal examen, vind ik het alleen maar fijner dan je handen lam te schrijven. Het vinden van de locatie was geen succes, heb nog wat rondjes gereden de eerste keer of ik een parkeerplaats bij de locatie kon vinden. Achteraf parkeerde ik gratis bij de meubelboulevard en dan kun je zo oversteken, maar voordat ik door had waar het was, was ik bijna te laat voor het examen.

Ook ben ik achteraf blij dat ik de gehele opleiding online heb gevolgd, was zeer goed geregeld en je had geen zorgen over corona oid.